KAKO HRANOM OJAČATI IMUNITET

  Kada god govorimo o zdravlju, prvo na šta pomislimo je naš imunitet. U njegovoj definiciji to je medicinski pojam koji označava sposobnost organizma da se odbrani od bolesti i infekcija, ili od neke druge biološke i hemijske opasnosti. Čovečiji imunitet funkcioniše poput mehanizma čija je uloga da uspostavi barijeru, zid ispred i protiv patogena (virusa, bakterija, parazita), kancerogenih ćelija i štetnih molekula i otrova (zmijski otrov). Sveukupni mehanizam odbrane organizma zovemo imuno sistem. Od imuniteta sve zavisi, da li ćemo biti bolesni ili zdravi. Ukoliko je on u punom kapacitetu, odbranbena sposobnost našeg organizma će nas uspešno  zaštititi od bolesti, obezbediti stanje zdravlja, kao i punu funkcionalnu sposobnost.  Ali čim on popusti, eto mogućnosti da nas napadnu  potencijalni neprijatelji i da se razbolimo.  Čovečiji imunitet se uglavnom deli na dva glavna tipa, prirodno stečeni imuntet koji se stiče uspostavljanem kontakta sa izazivčem zaraze (misli se prvenstveno na slučajni kontakt) i veštčko stečeni imunitet, koji se stiče isključivo namernim intervencijama (vakcinacijom).

Sa prvim danima jeseni, kada živa na Celzijusovoj skali počne da se spušta, počinje razmišljanje kod onih samo-svesnih osoba, kako da ojačamo svoj imunitet i kako da se zaštitimo od mogućih bolesti. Mada većina ljudi te “lake bolesti” i ne shvata dovoljno ozbiljno, one mogu opasno ugroziti čovečije zdravlje. Već prve najave gripa, raznih infekcija i virusa, pozivaju na oprez i mobilnost. A šta nam je prvo činiti nego osposobiti naš imunitet da bude potpuno spreman. Mnogi će se odmah setiti onih narodnih poslovica od kojih im je pucalo u glavi dok su im roditelji, deke i bake mnogo puta ponavljali, “zdravlje ulazi na usta”. A to je zaista tačno! Nema boljeg načina da ojačamo naš imunitet, nego da se prihvatimo pravilnog režima ishrane i da u naš dnevni obrok uvrstimo sve one neophodne nutrijente i zaštitne materije kroz supstance iz životnih namirnica, koje su neophode našem telu za bezbednu odbranu od svih mogućih napada na njega. Najbolji izbor za to su sezonske namirnice iz okruženja, one na koje je vaš organizam već u potpunosti adaptiran. Kvalitetno meso mladih toplokrvnih životinja, ptica i ribe, mlečni proizvodi, pre svih kiselomlečni napici i kefir, orašasti proizvodi i integralne žitarice i posebno mahunarke. Preko ovih namirnica obezbedićete kvalitetne proteine za stvaranje antitela, a takođe na vašem jelovniku svkodnevno mora biti i svežeg voća i povrća, najviše u sirovom stanju, kao i probiotika i prebiotika koji će posebno ojačati vašu crevnu floru.

Ishrana bogata vitaminima, mineralima, oligo elemntima i enzimima je velika garancija da ćete uspeti da i pored najvećih izazova ostanete zdravi. Vitamini A i  B kompleksa, zatim vitamin C i E, svakodnevno moraju biti zastupljeni u onim namirnicama koje konzumirate. Cink, mangan, bakar i posebno selen su jako značajni za očuvanje imuniteta. Bez namirnica bogatim gvožđen nema stabilnog imuniteta, to valjda već i vrapci znaju.

Pokušajte da se obuzdate u korišćenju alkohola, on vam nije dobar saveznik u borbi da izbegnete kakvu bolest.

San, skoro da je podjednako važan kao i vaša ishrana.  Bez dobrog i zdravog sna u kontinuitetu, nećete biti u stanju da u potpunosti očuvate vaš imunitet. Izbegavajte stresne situacije i klonite se loših misli. Vedro i pozitivno raspoloženje takođe popravlja vaš imunitet.

                                            dr. Predrag B. Nenadić,dipl.nutricionista

Tags: No tags

Add a Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked*